Zamówienie Nr Izp.271.36.2011 z dnia 2011-12-09 - Odpowiedzi na pytania do przetargu nieograniczonego pn. Dostawa energii elektrycznej.

Tytuł Odpowiedzi na pytania do przetargu nieograniczonego pn. Dostawa energii elektrycznej.
Numer Izp.271.36.2011
Data wydania 2011-12-09
Bielsk Podlaski,09-12-2011r.


Izp.271.36.2011

Dotyczy: przetargu nieograniczonego pn. Dostawa energii elektrycznej.

Odpowiedzi na pytania

1.    Pytanie Nr 1: W załączniku nr 6 do SIWZ – projekt umowy w § 4 ust. 5 widnieje zapis:  W przypadku niedotrzymania standardów jakościowych obsługi określonych obowiązującymi przepisami Prawa energetycznego, Wykonawca zobowiązany jest do udzielenia bonifikat w wysokości określonej Prawem energetycznym oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia  02 lipca 2007r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń  w obrocie energią elektryczna ( Dz. U. Nr 128 poz. 895 z póź. zm.).
Wykonawca zwraca się z uprzejmą prośbą o modyfikację przedmiotowego zapisu zgodnie  z § 42 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 sierpnia 2011r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną ( Dz. U. Nr 189 poz. 1126).  Z uwagi na powyższe przedmiotowy zapis powinien zostać zmodyfikowany do następującej treści: ,, W przypadku niedotrzymania jakościowych standardów  obsługi, Zamawiającemu na jego pisemny wniosek przysługuje prawo bonifikaty według stawek określonych w § 42 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 sierpnia 2011r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną ( Dz. U. Nr 189 poz. 1126) lub w każdym później wydanym akcie prawnym dotyczącym jakościowych standardów obsługi ”.
AD. 1: Zgodnie z modyfikacją SIWZ  z dnia 09.12.2011r. § 4 ust. 5 otrzymuje następujące brzmienie: W przypadku niedotrzymania standardów jakościowych obsługi przez przedsiębiorstwo energetyczne, określonych obowiązującymi przepisami Prawa energetycznego, Wykonawca zobowiązany jest do udzielenia bonifikaty  zgodnie  z § 42 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 sierpnia 2011r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną ( Dz. U. Nr 189 poz. 1126).  Z uwagi na powyższe przedmiotowy zapis powinien zostać zmodyfikowany do następującej treści: ,, W przypadku niedotrzymania jakościowych standardów  obsługi, Zamawiającemu na jego pisemny wniosek przysługuje prawo bonifikaty według stawek określonych w § 42 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 sierpnia 2011r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną ( Dz. U. Nr 189 poz. 1126).
2. Pytanie Nr 2 : W załączniku Nr 6 do SIWZ – projekt umowy w § 5 ust.3 widnieje zapis : ,,W przypadku konieczności  wymiany lub dostosowania  do wymogów  Wykonawcy układu pomiarowo – rozliczeniowego, zobowiązuje się on do wymiany i zainstalowania lub dostosowania do własnych wymogów , na swój koszt”.
Wykonawca informuje, iż za dostosowanie  lub wymianę układu odpowiedzialność ponosi właściciel układów pomiarowo – rozliczeniowych i to on powinien być odpowiedzialny za wymianę układów pomiarowo – rozliczeniowych. Właścicielem tym może być OSD lub Zamawiający. Wnosimy o usuniecie zapisu.
AD. 2 : Zgodnie z modyfikacją SIWZ z dnia 09.12.2011r. powyższy zapis został usunięty z  projektu umowy.
3. Pytanie Nr 3 : W załączniku Nr 6 do SIWZ – projekt umowy w § 6 ust. 6 widnieje zapis: „ Należności Wykonawcy z tytułu realizacji przedmiotu umowy płatne będą przelewem na rachunek bankowy Wykonawcy Nr ………………………………….. w ciągu 14 dni od dnia dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury VAT do siedziby Zamawiającego”.
Zauważyć należy, iż z punktu widzenia wykonawcy jak i przepisów podatkowych określenie terminu płatności na 14 dni od otrzymania faktury  nie pozwala ustalić prawidłowej daty powstania obowiązku podatkowego, co w konsekwencji naraża Wykonawcę na sankcje skarbowe z tytułu nieterminowego odprowadzenia podatku VAT i podatku dochodowego od  osób prawnych ( art. 19 ust. 13 pkt. 16 ustawy z dnia 05.04.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U Nr 54 poz. 535 z póź. zm.) oraz art. 12 ust. 3 d pkt.16 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. Z 2000r. Nr 54 poz. 654 z póź. zm.). Wskazujemy ponadto, że Zamawiającego jako podatnika VAT również dotyczą zapisy ustawy o podatku od towarów i usług tzn. zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt. 3 oraz art. 86 ust. 11 tej ustawy prawo do obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada okres płatności lub w miesiącu następnym. W tym stanie rzeczy zauważyć należy, iż takie ukształtowanie warunków umowy naraża Wykonawcę na istotne niebezpieczeństwo błędnego określenia powyższych terminów, co w konsekwencji doprowadzić może do nieprawidłowego wyliczenia kwot należnych podatków. Podkreślić należy, iż jedynym rozwiązaniem takiej sytuacji może być wyłącznie uzależnienie terminu płatności od daty wystawienia faktury VAT ( z punktu widzenia Wykonawcy jest to data pewna), nie zaś od daty jej otrzymania przez Zamawiającego. W związku z powyższym, zwracamy się do Zamawiającego z zapytaniem, czy zgadza się na modyfikację SIWZ i zapisanie kwestii terminu płatności w ten sposób, aby każdorazowo podawany był on w treści wystawianej przez Wykonawcę faktury VAT i określony na 14 dni od daty prawidłowego wystawienia faktury VAT przez Wykonawcę, przelewem na konto Wykonawcy wskazane w treści faktury VAT z tym zastrzeżeniem, że  Wykonawca zobowiązany będzie do doręczenia faktury na co najmniej 7 dni przed tak określonym terminem płatności, a w razie niezachowania tego terminu, termin płatności wskazany w fakturze VAT zostanie automatycznie przedłużony o czas opóźnienia?
Taki sposób zapisania terminu płatności zapewnia finansowe bezpieczeństwo Zamawiającego , który nie będzie mógł zostać przez Wykonawcę obciążony za nieterminowe zapłatę faktury VAT  w przypadku, kiedy ta faktura nie zostanie Zamawiającemu doręczona w terminie.
AD. 3: Zgodnie z modyfikacją SIWZ z dnia 09.12.2011r. § 6 ust. 6  otrzymuje następujące brzmienie: ,, Należności Wykonawcy z tytułu realizacji przedmiotu umowy płatne będą w ciągu 21 dni  od daty prawidłowego wystawienia faktury VAT przez Wykonawcę, przelewem na konto Wykonawcy wskazane w treści faktury VAT z tym zastrzeżeniem, że  Wykonawca zobowiązany będzie do doręczenia faktury na co najmniej 7 dni przed tak określonym terminem płatności, a w razie niezachowania tego terminu, termin płatności wskazany w fakturze VAT zostanie automatycznie przedłużony o czas opóźnienia.

4. Pytanie Nr 4 :  W załączniku Nr 6 do SIWZ – projekt umowy  w § 6  ust.9 widnieje zapis: ,, Strony określają, że terminem spełnienia świadczenia jest dzień obciążenia  rachunku bankowego Zamawiającego”.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami w obrocie  gospodarczym za dzień zapłaty uznaje się dzień, w którym środki pieniężne wpłyną na rachunek bankowy podmiotu, któremu należna jest zaplata. Sprawę tę reguluje także art. 19 ust.13 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów  usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z póź. zm.). Z uwagi na  powyższe, zwracamy się z prośbą i pytaniem, czy Zamawiający dopuści możliwość aby w  umowie, która zostanie zawarta z wybranym Wykonawcą cyt. Zapis został zmodyfikowany do treści: ,, Strony określają, że terminem spełnienia świadczenia jest dzień uznania rachunku bankowego Wykonawcy”.
Ad.4: Zgodnie z modyfikacją SIWZ z dnia 09.12.2011r. § 6 ust. 9  otrzymuje następujące brzmienie: ,, Strony określają, że terminem spełnienia świadczenia jest dzień uznania rachunku bankowego Wykonawcy”.
5. Pytanie Nr 5: W załączniku Nr 6 do SIWZ – projekt umowy w § 8 ust.1 widnieje zapis: ,, Strony ustalają, że rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej nastąpi od dnia ……………”. Z uwagi na konieczność przeprowadzenia procedury zmiany sprzedawcy oraz na konieczność zawarcia umów dystrybucyjnych z właściwym OSD Wykonawca zwraca się z prośbą o dokonanie następującej modyfikacji przedmiotowego zapisu,, Strony ustalają, że rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej nastąpi od dnia ……………, jednak nie wcześniej niż po spełnieniu wszystkich warunków przyłączenia do sieci OSD oraz nie wcześniej niż z dniem skutecznego rozwiązania obowiązującej umowy oraz wejścia w życie umowy o świadczenie usług dystrybucji oraz po pozytywnie przeprowadzonej procedurze zmiany sprzedawcy i ewentualnym dostosowaniem układów pomiarowo – rozliczeniowych do wybranej grupy taryfowej”.
Ad: 5:
  Zamawiający informuje, że zgodnie modyfikacją SIWZ z dnia 09.12.2011r. §8 ust.1 otrzymuje następujące brzmienie  ,, Strony ustalają, że rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej nastąpi od dnia ……………, jednak nie wcześniej niż po spełnieniu wszystkich warunków przyłączenia do sieci OSD oraz nie wcześniej niż z dniem skutecznego rozwiązania obowiązującej umowy oraz wejścia w życie umowy o świadczenie usług dystrybucji oraz po pozytywnie przeprowadzonej procedurze zmiany sprzedawcy i ewentualnym dostosowaniem układów pomiarowo – rozliczeniowych do wybranej grupy taryfowej”.
Jednocześnie informujemy, że obowiązująca umowa na przedmiotową usługę zawarta jest do dnia 31.12.2011r.,zawarcie umów dystrybucyjnych z właściwym OSD nie jest wymagane, gdyż obecna umowa na dystrybucję ważna jest do 31.12.2012r.

w.z. Burmistrza Miasta
Walentyna Szymczuk
z-ca Burmistrza

Metryka strony

Udostępniający: Halina Szatyłowicz

Wytwarzający/odpowiadający: Halina Szatyłowicz

Wprowadzający: Halina Szatyłowicz

Data wprowadzenia: 2011-12-09

Data modyfikacji: 2011-12-09

Opublikował: Tomasz Nazaruk

Data publikacji: 2011-12-09