wyd_dow_osob

WYDAWANIE DOWODÓW OSOBISTYCH

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Stanu Cywilnego Bielsk Podlaski pokój 06 (parter), w godz: poniedziałek od  800 do 1600, a w pozostałe dni tygodnia od 730 do 1530

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010r. Nr 167, poz. 1131 ),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212),
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 Nr 14, poz. 92 z późn. zm. ),
  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 nr 144, poz. 1204 ),
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014r. Nr 1114 ),
  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014r. Nr 1182 - tekst jednolity ).

Termin i sposób załatwienia:

Wniosek o wydanie / wymianę dowodu osobistego składa się w dowolnym organie gminy

I.   W FORMIE PISEMNEJ ( osobiście )

wniosek składa:

  • osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych
  • osoba, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
  • rodzic / opiekun prawny - dla osoby małoletniej lub osoby, której ubezwłasnowolnienie potwierdzone jest postanowieniem sądu,
  • kurator - dla osoby, której ograniczenie do czynności prawnych zostało potwierdzone wyrokiem sądu

UWAGA : osoba, która nie ma możliwości złożenia osobiście w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub nie nadającą się pokonać przeszkodą, powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku wtedy organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę.

wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

  • co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
  • niezwłocznie w przypadku:
  • zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,
  • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.

Wszystkie dowody wydane przed dniem 01 marca 2015r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

UWAGA: Zmiana adresu dokonana przed 01 marca 2015 r. skutkuje unieważnieniem dowodu osobistego po 3 miesiącach i wymaga złożenia wniosku o wydanie nowego dokumentu.

Zmiana adresu zameldowania posiadacza dowodu osobistego po 01 marca 2015r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.

Wymagane dokumenty:

Załączniki do wniosku o wydanie dowodu osobistego

  • 1 fotografia - wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek, kolorowa, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nie przesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Dopuszcza się fotografię: w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności, w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dokument (oryginał do wglądu ) o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem nad wnioskodawcą,
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny dokument paszportowy (do wglądu )

II. W FORMIE DOKUMENTU ELEKTRONICZNEGO (tylko dla dziecka)

Wniosek o wydanie dowodu osobistego do 12 roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo osobistym.

Opłaty:
Nie pobiera się opłaty

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
Oczekiwanie na odbiór dowodu osobistego trwa 30 dni

Informacja czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie: www.obywatel.gov.pl (wystarczy wpisać na stronie numer wniosku o wydanie dowodu osobistego znajdujący się na potwierdzeniu jego złożenia, który otrzymuje się przy pierwszej wizycie w urzędzie gminy). Odpowiedź na pytanie pojawi się na ekranie komputera po chwili. Jeśli będzie „Twój dowód jest gotowy do odbioru”, to oznacza, że możemy zgłosić się po odbiór dowodu. W przeciwnym razie trzeba cierpliwie czekać i ponownie sprawdzić stan naszej sprawy, np. następnego dnia. Skorzystanie z serwisu jest bezpłatne i nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego ani profilu zaufanego e PUAP.

Odbiór dowodu osobistego

Dowód osobisty odbiera się w urzędzie gminy, do którego został złożony / przesłany wniosek.

Dowód odbiera :

  • wnioskodawca (składający wniosek w swoim imieniu )
  • rodzic / opiekun prawny / kurator - dowód wydany osobie małoletniej lub osobie ubezwłasnowolnionej (osoba powyżej 5 roku życia, której dowód dotyczy musi być obecna przy odbiorze dowodu, jeśli nie była obecna przy składaniu wniosku na dowód osobisty)

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Bielsk Podlaski

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Borowski - Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski

Data wytworzenia: 2019-12-06

Wprowadzający: Tomasz Nazaruk

Data wprowadzenia: 2008-06-27

Data modyfikacji: 2021-12-28

Opublikował: Tomasz Nazaruk

Data publikacji: 2008-06-27