wyd_dow_osob
WYDAWANIE DOWODÓW OSOBISTYCH
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Stanu Cywilnego Bielsk Podlaski pokój 06 (parter), w godz: poniedziałek od 800 do 1600, a w pozostałe dni tygodnia od 730 do 1530
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010r. Nr 167, poz. 1131 ),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212),
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 Nr 14, poz. 92 z późn. zm. ),
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 nr 144, poz. 1204 ),
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014r. Nr 1114 ),
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014r. Nr 1182 - tekst jednolity ).
Termin i sposób załatwienia:
Wniosek o wydanie / wymianę dowodu osobistego składa się w dowolnym organie gminy
I. W FORMIE PISEMNEJ ( osobiście )
wniosek składa:
- osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych
- osoba, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
- rodzic / opiekun prawny - dla osoby małoletniej lub osoby, której ubezwłasnowolnienie potwierdzone jest postanowieniem sądu,
- kurator - dla osoby, której ograniczenie do czynności prawnych zostało potwierdzone wyrokiem sądu
UWAGA : osoba, która nie ma możliwości złożenia osobiście w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub nie nadającą się pokonać przeszkodą, powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku wtedy organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę.
wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
- niezwłocznie w przypadku:
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
Wszystkie dowody wydane przed dniem 01 marca 2015r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
UWAGA: Zmiana adresu dokonana przed 01 marca 2015 r. skutkuje unieważnieniem dowodu osobistego po 3 miesiącach i wymaga złożenia wniosku o wydanie nowego dokumentu.
Zmiana adresu zameldowania posiadacza dowodu osobistego po 01 marca 2015r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.
Wymagane dokumenty:
Załączniki do wniosku o wydanie dowodu osobistego
- 1 fotografia - wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek, kolorowa, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nie przesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Dopuszcza się fotografię: w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności, w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
- dokument (oryginał do wglądu ) o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem nad wnioskodawcą,
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny dokument paszportowy (do wglądu )
II. W FORMIE DOKUMENTU ELEKTRONICZNEGO (tylko dla dziecka)
Wniosek o wydanie dowodu osobistego do 12 roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo osobistym.
Opłaty:
Nie pobiera się opłaty
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
Oczekiwanie na odbiór dowodu osobistego trwa 30 dni
Informacja czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie: www.obywatel.gov.pl (wystarczy wpisać na stronie numer wniosku o wydanie dowodu osobistego znajdujący się na potwierdzeniu jego złożenia, który otrzymuje się przy pierwszej wizycie w urzędzie gminy). Odpowiedź na pytanie pojawi się na ekranie komputera po chwili. Jeśli będzie „Twój dowód jest gotowy do odbioru”, to oznacza, że możemy zgłosić się po odbiór dowodu. W przeciwnym razie trzeba cierpliwie czekać i ponownie sprawdzić stan naszej sprawy, np. następnego dnia. Skorzystanie z serwisu jest bezpłatne i nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego ani profilu zaufanego e PUAP.
Odbiór dowodu osobistego
Dowód osobisty odbiera się w urzędzie gminy, do którego został złożony / przesłany wniosek.
Dowód odbiera :
- wnioskodawca (składający wniosek w swoim imieniu )
- rodzic / opiekun prawny / kurator - dowód wydany osobie małoletniej lub osobie ubezwłasnowolnionej (osoba powyżej 5 roku życia, której dowód dotyczy musi być obecna przy odbiorze dowodu, jeśli nie była obecna przy składaniu wniosku na dowód osobisty)
Metryka strony